Vazniji Vojni Dogadaji 1914 Godine

Važniji vojni događaji 1914. godine

Prvi svetski rat, započet pre osamdeset godina, bio je najveći boj u istoriji čovečanstva.

Od svih zaraćenih država Srbija je podnela najveće žrtve

U Prvom svetskom ratu učestvovale su na strani Antante („Savezne udružene sile"): dve srpske države Kraljevina Srbija i Kraljevina Crna Gora, Rusija, Francuska, Velika Britanija, Belgija. Kasnije su se pridružili Japan, Italija, Rumunija, Sjedinjene Države Amerike, Kuba, Panama, Sijam, Kina, Brazilija, Bolivija, Gvatemala, Honduras, Nikaragva, Hajiti, Peru, Ekvador, Grčka, Portugalija, Hedžas, Liberija i naposletku oslobođene Poljska i Čehoslovačka.

Pod zastave je pozvano 40,6 miliona vojnika.
Na strani Centralnih (Središnjih) sila učestvovale su Austro-Ugarska i Nemačka. Kasnije su u rat ušle Turska i Bugarska.

Značajni datumi

15. avgusta: Počinje prva austrougarska ofanziva protiv Srbije.
1619. avgusta: Srpske pobede na Ceru i Jadru: Austrijanci prebačeni preko Drine. To je ujedno prva velika pobeda Saveznika nad Centralnim silama.

20. avgusta: Ruska pobeda nad Nemcima kod Gumbinena. Nemci osvajaju Brisel.

20-23. avgusta: Bitke oko Šarleroa u Francuskoj, posle kojih general Žofr naređuje 24. avgusta povlačenje.

20. avgusta-7. novembra: Japanci napadaju i osvajaju nemačku tvrđavu u Kini, Kijau-Čau.

27-29. avgusta: Ruski poraz kod Tanenberga u Istočnoj Pruskoj.

2. septembra: Rusi uzimaju Lavov posle boja od osam dana.

6. septembra: Počinje bitika na Marni ispadom generala Monurija iz pariskih utvrđenja. Otvara se niz istovremenih bitaka u kojima učestvuju, sa savezničke strane, armije generala Frenča, Franše d'Eperea, Foša i Saraja, Na frontu od 300 kilometara sudeluju u boju dva miliona vojnika. Nemci se povlače 10. septembra, bivaju poraženi 1012. septembra i zaustavljaju se na položajima iza reke Ene.

8. septembra: Počinje druga austrougarska ofanziva protiv Srbije. Bitke oko Gučeva i Mačkova kamena.

10. septembra: Srbi ulaze u Zemun.

23. septembra: Crnogorci dolaze do pod Sarajevo.

5. oktobra: Rusi probijaju Karpate.

9. oktobra: Belgijska vojska gubi poslednji položaj i prilazi anglo-francuskoj vojsci.

7. novembra: Srpska vojska se povlači. Japanci osvajaju nemačku tvrđavu Cing-Tao u Kini.

2. decembra: Austrijanci ulaze u Beograd. General Mišić prelazi u ofanzivu na Rudniku. Pobeda srpske vojske na Suvoboru i opšte suzbijanje neprijatelja.

10-11. decembra: Srpska pobeda kod Valjeva.

15. decembra: Oslobođen Beograd. Austrougarska vojska izbačena iz Srbije.

30. decembra: Rusi tuku Nemce kod Balimova u Poljskoj.

Gubici u ljudstvu

U Bečkom arhivu (film 26/853) nalazi se pregled austrougarskih gubitaka u prvoj godini rata. U Srbiji, od jula 1914. do aprila 1915. godine, ukupni gubici poginulih, ranjenih, bolesnih, nestalih i zarobljenih iznose 340.495 od kojih 7.798 oficira. Do 31. jula 1915. godine taj se broj popeo na 348.025 od kojih 8.002 oficira.

Srpski gubici od početka rata do januara 1915. godine iznosili su 97.139 poginulih, umrlih, ranjenih i zarobljenih. (Po Vojnoj enciklopediji, Beograd 1975, gubici srpske vojske iznosili su ukupno 132.000).
Rat 1914-1918. godine višestruko je prevazišao sve prethodne ratove. Od oko 70 miliona mobilisanih ljudi, poginulo je ili umrlo od rana, epidemija i gladi oko 20 miliona. Približno toliko je ranjeno. Od svih zaraćenih država Srbija je podnela najveće žrtve. U odnosu na broj mobilisanih Srbija je izgubila 26%, Francuska 16,8%, Nemačka 15,4%, Velika Britanija 12,5%, Rusija 11,5%, Italija 10,3%, SAD 2%.