Pozrtvovane Engleske Heroine

U KRAGUJEVCU POMEN ŽRTVAMA PRVOG SVETSKOG RATA

Požrtvovane engleske heroine
Doktorka Elizabet Ros umrla od pegavog tifusa lečeći srpske ranjenike, kao i mnoge njene koleginice iz Velike Britanije koje su došle da pruže humanitarnu pomoć narodu i vojnicima
Kragujevčani će se i ove godine okupiti kraj groba Elizabet Ros, doktorke koja je u vreme Prvog svetskog rata pomagala ranjenim srpskim vojnicima. Ova hrabra Engleskinja je pokazala veliku požrtvovanost i ljubav prema srpskom narodu u najtežim trenucima koji su za njega bili sudbonosni.
Zadivljena zavidnom hrabrošću srpskog naroda u borbi protiv moćne austrougarske sile, kao i mnogi njeni sunarodnici, Elizabet Ros je došla u Srbiju i našla se na prvoj liniji fronta, zajedno sa vojnicima, lečeći ih i pomažući ranjenima i bolesnima. Sa srpskom vojskom, povlačeći se pred neprijateljskom vojskom, išao je narod, prolazeći albansku golgotu na putu ka Grčkoj i Krfu.
Epidemija pegavog tifusa, koja je pratila srpsku vojsku pokosila je i ovu hrabru Engleskinju. "Ratni dnevnik" je pisao o hrabroj doktorki Elizabeti Ros, posvećujući joj celu stranu.
Povodom njene smrti, između ostalog, pisalo je i ovo: "Doktorki Elizabet Ros su najvažniji bili bolesnici, kao i briga za njihovo zdravlje i oporavak. O sebi nije imala vremena da brine".

Lujza Džordan
Međutim, doktorka Ros nije bila jedina koja je došla iz Velike Britanije da pomogne srpskim vojnicima i narodu. S njom su u Srbiju došle Lujza Džordan, Margaret Frejzer, Augusta Majanšel, Lorna Feris, Mejbl Dirmer…
Sve one su poginule u ratnim strahotama i sahranjene su u Srbiji, a narod ih nije zaboravio.
Svake godine se održava pomen stradalim heroinama. U Kragujevcu će se 14. februara održati pomen koji će sve prisutne podsetiti na teško ratno vreme i hrabrost ovih plemenitih žena.
Okupljanje kraj groba Elizabet Ros u Kragujevcu organizuju mladi aktivisti, članovi sekcije Crvenog krsta koja nosi ime ove hrabre doktorke.
Pomenu će, kako se očekuje, prisustvovati predstavnici vlasti, crkve i ambasador Velike Britanije.
Dr Žarko Vuković se godinama bavi istraživanjem svih bitnih podataka o učešću ovih plemenitih strankinja u Prvom svetskom ratu. Predano radeći na prikupljanju podataka, već je pripremio bogatu dokumentaciju iz života ovih žena koje su ostavile značajan trag u istoriji srpskog naroda.

Požrtvovani doktor Bojović
Vojislav Bojović je studije medicine u Minhenu zamenio za službu bolničara u bolnici u Kragujevcu, zabeležio je doktor Vuković.

Dr Vojislav Bojović
Doktor Bojović je negovao i lečio ranjenike i bolesne, tako da se zarazio rekurensom. Tek što se malo zalečio, sustigao ga je pegavi tifus i ponovo je legao u postelju. Posle teškog bolovanja umro je 4. februara 1915. godine i sahranjen u Kragujevcu.
Mnogo je naših mladih humanista koji su se žrtvovali za otadžbinu. Među njima su i doktor Ilija Kolović i Zorka Jokanović, medicinska sestra iz Lapova, kaže Vuković.

Velike žrtve
Za vreme rata srpski narod je podneo velike žrtve. Na to ukazuje podatak da je u Srbiji posle rata rođeno 320.000 beba manje nego pre početka rata.
Tri godine nakon završetka rata u razorenoj i epidemijama razjedenoj Srbiji nije bilo dece mlađe od tri godine, kao ni muškaraca u punoj životnoj snazi, budući da je oko 60 odsto muške populacije između 25. i 55. godine života stradalo na frontovima, kaže dr Žarko Vuković.
Priredila: N. Kovačević