Obelezena 96 Godisnjica Kolubarske Bitke

Obeležena 96. godišnjica Kolubarske bitke

General Živojin Mišić
LAZAREVAC – U Lazarevcu je održana centralna manifestacija povodom 96. godišnjice Kolubarske bitke vođene u Prvom svetskom ratu.

Odate su državne i vojne počasti kod Spomen-crkve Svetog Dimitrija u tom gradu, u čijoj kripti počivaju posmrtni ostaci stradalih srpskih i austro-ugarskih vojnika.

U kripti Spomen-crkve i kraj Spomenika srpskom ratniku vence su položili predstavnici Ministarstva rada i socijalne politike, Ministarstva odbrane i Generalštaba Vojske Srbije, opštine Lazarevac, ambasada Austrije, Mađarske, Slovačke i Češke, kao i nevladinih organizacija koje neguju tradiciju oslobodilačkih ratova Srbije.

Protokol organizatora svečanosti - Odbora Vlade Srbije za negovanje tradicija oslobodilačkih ratova Srbije nije dozvolio da se prisutnima obrati zamenik predsednika lazarevačke opštine Aleksandar Dražić zbog toga što nije želeo da skine stranačka obeležja.

Dražić je član Srpske radikalne stranke, a na reveru nosio je bedž podrške haškom optuženiku Vojislavu Šešelju, predsedniku radikala.

Kolubarska ili Suvoborska bitka, vođena od 16. novembra do 15. decembra 1914, jedna je od najvećih i najznačajnijih bitki između vojske Kraljevine Srbije i Austro-ugarske u Prvom svetskom ratu.

Bitka je vođena na frontu od 200 kilometara, a okončana je uspešnom protivofanzivom srpskih snaga pod komandom generala Živojina Mišića (1855-1921), protiv brojnije i nemerljivo bolje opremljene austrougarske vojske.

Mišić je docnije unapređen u čin vojvode, a njegova strategija u toj bici izučava se na vojnim akademijama širom sveta.

U Kolubarskoj bici poginulo je 22.000 vojnika Kraljevine Srbije i 28.296 vojnika balkanske vojske Austrougarske monarhije, među kojima 1.080 oficira.

Tradicionalna manifestacija „Dani Kolubarske bitke”, započeta 5. decembra polaganjem venaca na spomenik Dimitriju Tucoviću, na Vračem brdu kod Ćelija, završava se sutra uveče tribinom „Velike sile i Srbija u Prvom svetskom ratu”.

Kao učesnici te tribine u lazarevačkoj biblioteci „Dimitrije Tucović” najavljeni su Mira Radojević, Miloš Ković i Ljubodrag Dimić.

U Aranđelovcu položeni venci

Polaganjem venaca kraj Spomen-kosturnice u Aranđelovcu, u kojoj su sahranjena 3.892 srpska i austrougarska vojnika i pomenom koji su služili sveštenici Orašačkog namesništva, obeležena je 96. godišnjica srpske pobede u slavnoj Kolubarskoj bici.

Vence su položili predstavnici aranđelovačkog SUBNOR-a i opštine, a o tom događaju koji je odredio sudbinu Prvog svetskog rata govorio je predsednik boračke organizacije u Aranđelovcu Radomir Milošević.

U programu su učestvovala kulturno-umetnička društva, a predstavljen je i najnoviji broj časopisa „Zavet”, u kome su zabeležene aktivnosti boračke organizacije u Aranđelovcu.

Beta - Tanjug
objavljeno: 15.12.2010.
http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/Danas-se-obelezava-96-godisnjica-Kolubarske-bitke.lt.html