Junaci Toplicke Bune 1917

U knjižarskim izlozima

Junaci Topličke bune 1917.

• Radoljub Gligorijević: "Počelo je u Kuršumliji", izdavač "Kultura" Beograd

Uskoro se navršava osam i po decenija od Topličkog ustanka (1917). Tim povodom, u izdanju beogradske "Kulture", pojavila se knjiga pod naslovom "Počelo je u Kuršumliji" autora Radoljuba Gligorijevića, novinara i publiciste iz Kuršumlije. Reč je o knjizi koja sadrži autentična kazivanja učesnika krvavih dogaćanja 1917. godine ili njihovih potomaka na prostorima Lukava i Žuča, nekadašnjih opština u zapadnom delu kuršumlijske opštine, na istočnoj strani Kopaonika. U tamošnjih dvadesetak sela, gde je palo više od 500 žrtava, tog proleća pre 85 godina, postojala su masovna stratišta. malih, običnih ljudi koji su dali život za odbranu slobode i otadžbine. Ogšsi, zapisi i crtice o tim ljudima dati su lakim novinarskim stilom. Svaka priča se sa zanimanjem čita i - pamti.

Recenzenti dr Radošin Rajović i mr Radoje Kostić o knjizi Rodoljuba Gligorijevića su napisali:

- Velike i značajne dogaćaje, kao što je to nesumnjivo i Toplički ustanak 1917. godine, istoričari obično istražuju u njihovoj celini, pokušava jući da proniknu u uzroke, da otkriju glavne učesnike, da prikažu tok zbivanja i da ukažu na njihov značaj. Oni u tom poslu po pravilu "ne stignu" da u tim zbivanjima sagledaju i sudbinu takozvanih običnih ljudi, neznanih junaka, čije delovanje i čini te dogaćaje i istoriju.

Iako su mnoge priče neispričane, jer meću živima nema ni jednog učesnika Topličke bune, knjiga Radoljuba Gligorijevića je još jedan doprinos istoriograsriji i vremenu kada se narod digao protiv nasilja nemačkih, austrougarskih i bugarskih okupatorskih vojski.
S.K.
Narodne novine, 23-24 2. 2002